Over het goede doel - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van Marianne - WaarBenJij.nu Over het goede doel - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van Marianne - WaarBenJij.nu

Over het goede doel

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

23 Juni 2014 | Nederland, Udenhout

In dit berichtje wil ik graag vertellen waarom ik de kinderen in Oyugis financieel wil steunen.

Naar school moeten? In Kenia is het eerder: naar school mogen. Voor veel kinderen in Kenia is onderwijs niet vanzelfsprekend.
Ten gevolge van aids zijn veel jonge volwassenen overleden. Daardoor zijn er veel weeskinderen, ook in Oyugis, een stadje in het westen van Kenia.
Deze kinderen staan er vaak op hele jonge leeftijd helemaal alleen voor. De oudste weeskinderen krijgen daardoor taken die niet bij hun leeftijd horen: ze moeten zorgen voor broertjes en zusjes.
Sinds 1996 draaien de Fraters van Tilburg in Oyugis het OIP (Oyugis Integrated Project).
Het bouwen van een weeshuis lijkt een oplossing, maar het OIP kiest voor opvang in de eigen woonomgeving. De problemen zijn te groot en een weeshuis is bovendien te duur.
Opvang van de weeskinderen gebeurt door de mensen om de kinderen heen te stimuleren en te helpen om steun te geven. Een zware taak omdat vrijwel elke familie te maken heeft met armoede, ziekte en sterfte.
Nu wil ik met mijn wandelen en wandelverslagjes medesponsors vinden voor het Schoolfonds van het OIP.

Voor 60 euro per jaar kan een kind naar school: een jaar onderwijs volgen en dagelijks een eenvoudige maaltijd.
Ook wordt het geld gebruikt om (wees)kinderen zelfstandig te maken, in hun eigen behoeften te laten voorzien:
- door een paar kippen te geven, hebben ze eieren voor eigen gebruik en om te verkopen. Zo kunnen ze een klein handeltje opzetten.
- met wat zaai- en plantgoed kunnen ze een moestuintje inrichten.
Soms ook hebben kinderen alleen nog maar kleding die flink versleten is: meer gat dan stof. Wat geld voor tweedehands kleding op de markt is dan een feest.

Dit is dus in het kort het doel waar ik (warm) voor loop. Als je meer informatie wilt, of mij als sponsor wil volgen kun je me bereiken op: m.bertensholman@gmail.com

De bijgevoegde foto's van Keniaanse kinderen die gesteund worden door het OIP zijn gemaakt door Geertje van de Wal uit Oirschot.

  • 24 Juni 2014 - 09:17

    Henk Van De Wal:

    Zo, het begin is weer gemaakt. Veel succes, mooi weer en een goede conditie gewenst.
    En natuurlijk ook succes voor het goede doel. Voor de sponsors die meer willen weten:
    zie: www.oip-nederland.nl

  • 24 Juni 2014 - 20:29

    Marian Kleijn:

    Natuurlijk sponsor ik dit goeie doel ook dit jaar weer. Kinderen moeten kind kunnen zijn, overal in de wereld.
    Succes.

  • 01 Juli 2014 - 18:55

    Renate Driessen:

    Ook ik ga dit jaar het goede doel weer sponsoren.
    je bent al met de trainingen begonnen las ik. En alweer voor de 5e keer.
    Marianne heel veel succes, maar dat gaat je zeker lukken zoals de andere jaren.
    Ik ga je geweldige verhalen weer trouw lezen en genieten van de foto's.
    Zet 'm op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

4Daagsewandelaar met een missie

Actief sinds 22 Juni 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 6782

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 18 Juli 2014

4Daagse Nijmegen

Landen bezocht: